دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۰:۱۳

رییس‌جمهور: وزیر نفت پارس‌جنوبی را تکمیل کند

باشگاه خبری فراساحل: رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد به وزرایش و در معرفی وزرای نفت و نیرو گفت:از وزیر نیرو انتظار داریم در تامین آب به حق آبه‌‌‌ها توجه کند از وزیر نفت هم انتظار داریم پارس جنوبی را تکمیل و به اتمام رساند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل همزمان با شروع جلسه امروز مجلس حسن روحانی رییس جمهوری برای رسیدگی وبررسی کابینه و رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادیش به پشت تریبون رفت و سخنرانی خود را آغاز کرد. وی در ابتدای سخنرانیش در توضیح برنامه دولت دوازدهم و وزرای پیشنهادی این دولت گفت: از خداوند متعال شاکرم که بار دیگر پاداش ۴ سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رایی ملت، توفیق مجددی برای خدمت به آرمان‌‌‌های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت ایران قرار داد.

وی با بیان اینکه حال که ملت ایران  با اکثریت قاطع بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رییس جمهور منتخب رای داده است خود را متعهد به اجرای برنامه‌‌‌ها می دانم، تاکید کرد: همچنین حراست از حقوق همه مردم چه آن‌‌‌هایی که به من رای داده اند و چه آن‌‌‌هایی که افراد دیگر را برگزیدند وظیفه خود می دانم و برای تامین آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت که اهداف اساسی برنامه ۴ ساله دولت است از همه نخبگان و صاحب نظران و مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می جویم. روحانی با بیان اینکه در این میان نقش و شان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نقشی ویژه و تعیین کننده است، تصریح کرد:رییس جمهور و نمایدگان مجلس وظیفه ای مشترک برای تحقق خاص مردم  دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا که مسئولین اجرایی کشور هستند تجلی می یابد و هم در ایجاد فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه ساز رشد و شکوفایی کشور شود خواهد بود.


لزوم تغییر در شیوه اقتصاد کشور در راستای عدم اتکا به درآمدهای نفتی
وی همچنین تصریح کرد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رقم تنوع زیاد آنها این است که همگی به تدریج شکل گرفته و به عبارت دیگر وقوع همه آنها قبال پیش بینی بوده و دوم اینکه آنها نه از خارج از تصمیم گیری‌‌‌ها و بلکه از دل آنها بیرون آمده و انباشت مشکلات ذکر شده ما را به این جمع بندی رسانده که تغییر در شیوه اقتصاد کشور یک الزام است. روحانی همچنین با تأکید بر اینکه برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه ویژه کنیم، عنوان کرد: اولین نکته آن است که علیرغم تمام اقدامات خوب دولت‌‌‌های پیشین، رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت‌‌‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است و شکاف بزرگ میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات بزرگ ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده است.


درآمدهای بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه ۸۰ تا چند سال دیگر نیز در دسترس نخواهد بود
رئیس قوه مجریه کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: این موضوع باعث شده نتوانیم ضعف‌‌‌های بعضا بزرگ سیاستگذاری خود را مشاهده کرده و از آنها به خوبی درس بگیریم و با این واقعیت مواجهیم که درآمدهای بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار سال‌‌‌های نیمه دوم دهه ۸۰ تا چند سال دیگر نیز در دسترس نخواهد بود لذا باید فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت بازتنظیم کنیم. وی افزود: نمی توانیم سرنوشت مردم را در حوزه‌‌‌های مهمی مثل امنیت، آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی که باید بیش از هرچیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشند به بازار پر تلاطم نفت و نواسانات آن گره بزنیم چرا که هیچ کشوری نتوانسته با مصرف جایگزین‌‌‌های طبیعی رفاه پایدار ارمغان آورد.


منبع شفابخش درآمدهای نفتی نمی‌تواند در سال‌های آتی مسکن بماند
روحانی نکته مشترک در مشکلات را این موضوع دانست که دارایی‌‌‌های دولت به جای حفظ کردن مصرف شده و بخش بزرگی از آن در مرز هشدار قرار گرفته و گفت: دولت دوازدهم به دو دلیل چاره‌ای جز این ندارد که تغییرات بنیادین در شیوه اداره منابع کشور به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار قرار دهد. رییس جمهور ادامه داد: دارایی‌‌‌های طبیعی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی‌دهد و منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی حداقل تا چند سال پیش رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن قبلی خود را به خوبی ایفا کند. وی اضافه کرد: اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم بوده و گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت از واکنش‌‌‌های اجتماعی باعث ‌‌می‌شود تا دولت‌‌‌ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات هزینه‌‌‌های بیشتری را به نسل‌‌‌های آینده تحمیل کند با این حال تجربه نظام نشان داده که مردم اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، علیرغم سختی‌‌‌ها در کنار دولت خواهند بود.

روحانی در ادامه با یادآوری این مطلب که مردم مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به رفاه ناپایدار ترجیح می‌دهند، اظهار داشت: مردم این موضوع را در انتخابات نشان داده و ‌‌می‌دانند حرکت به سمت پیشرفت و صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی‌‌‌ها بوده که اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم انتظار دارند درمان درد کنیم نه کتمان.  رییس جمهوری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری ‌‌می‌خواهند لذا دو گزینه پیش رو داریم، افزود: یکی اینکه از سر اختیار و با تدبر و تأمل اصلاحات اقتصادی را اجرا کنیم یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه‌‌‌های فراوان به صورت منفعلانه به مهار دشواری‌‌‌ها و بحران‌‌‌ها تن دهیم.

آقای زنگنه درباره جاسک و مکران به قولش عمل کند
همچنین روحانی  در معرفی وزیر نفت  پیشنهادی گفت: در زمینه نفت طی این ۴ سال کار بسیار بزرگی انجام شده است. علت اصرارم به حضور آقای زنگنه در دوره یازدهم و ضمن معرفی کابینه صحبت کرده ام. وی در ادامه افزود: ایشان هم قبل برجام و هم بعد برجام عملکرد بسیار خوبی داشتند. در موضوع میادین مشترک، خودکفایی در گاز که امسال با قطع گاز شاهد آن بودید که مشکلی برای تامین گاز وجود نداشت؛ افزایش تولید بنزین که احتمالا در آینده به خودکفایی بنزین هم ‌‌می‌رسیم؛ حفظ سهمیه تولید نفت در اوپک همه و همه نتیجه عملکرد خوب ایشان بوده است. رییس جمهوری با بیان اینکه گاز به اکثر نقاط کشور رسیده است، تصریح کرد: آقای زنگنه قولی به ما داده اند که امیدواریم در این دولت آن را محقق کنند و آن اتصال گاز به جزیره جاسک و توجه و توسعه ساحل مکران است. همچنین موضوع فلرها  و سرمایه گذاری برای جمع آن که ضرورت حفاظت محیط زیست را دارد. وی در ادامه افزود: آقای زنگنه در این دوره هم انتظار می‌رود در حوزه میادین مشترک، بازیافت‌ها، نهایی کردن پارس جنوبی و اتمام آن، نوسازی بخش صنعت نفت و جلوگیری از هدر رفت گاز در صنعت LNG را دنبال کند. همچنین انتظار ویژه درباره ساکنان بومی مناطق نفت خیز  از این وزیر داریم.



  کد خبر : 4269
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :